Een kaart voor de Nederlandse Intercity’s

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het ontwerpen van een nieuwe kaart voor alle Intercity- en sneltreinen in Nederland. 2022 was het jaar waarin er weer extra intercity’s gingen rijden, met als grootste vernieuwing de extra tienminutentrein op het traject Arnhem-Schiphol-Rotterdam. Dit als echte stap om op de hoofdverbindingen meer capaciteit te bieden, precies naar plannen van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).

Het pijnlijke is dat de vele verbindingen, en met name de nieuwe tienminutentreinen, extra personeel nodig hebben. En laat daar nou net een tekort aan zijn. Onderstaande kaart is dus eigenlijk niet meer bruikbaar, en vanaf volgend jaar wordt het allemaal nog minder. Sowieso was al bekend dat deze kaart niet lang houdbaar zou zijn, want binnen een aantal jaar worden de HSL-diensten via Amsterdam-Zuid doorgekoppeld richting Almere, Zwolle, Groningen, Leeuwarden en Enschede. Toch wilde ik dit projectje, waar ik al een paar maanden geleden mee begonnen ben, afmaken.

Download als PDF

De eerste versie van deze kaart komt uit januari 2022 en heb ik hieronder toegevoegd. Het ziet er allemaal nog erg ruw uit en een aantal verbindingen ontbreken, maar één van de belangrijkste keuzes heb ik hier al genomen: het gebruik van hoeken van 30 graden. Ik ben sowieso wel fan van ontwerpen met 30-graden hoeken, en naar mijn mening past het goed bij de situatie van het Nederlandse Spoornet. In de nieuwere versies ben ik wel steeds iets verder van geografische accuratie afgestapt. Vooral rondom Amsterdam is het bijna niet te doen.

Een andere designkeuze is dat de lijnen per kleur zijn gebundeld, bijvoorbeeld de lijnen tussen Amsterdam en Eindhoven in lichtblauw, en HSL-diensten in paars (hier heb ik alle lijnen zelfs een nummer gegeven). In deze ruwe versie zijn ze helemaal gebundeld en verandert alleen de lijndikte. Uiteindelijk heb ik elke verbinding als een losse lijn op de kaart getekend, zodat de individuele verbindingen duidelijker zijn. In de onderstaande afbeeldingen zijn al deze bundelingen los weergeven.

Ik heb nog geprobeerd om ook de spitsverbindingen in de kaart te verwerken, maar uiteindelijk werd het te onduidelijk en leek het een betere keuze om ze eruit te laten. Vooral bij Amersfoort Centraal werd het nog onduidelijker dan dat het al was. Daar heb je één verbinding die alleen buiten de spits rijdt, en niet in de spits.

Ik hoop dat de NS snel de boel weer op de rit krijgt. De stakingen zijn gelukkig voorbij en er is geluisterd naar de vakbond, maar met het huidige personeelstekort en het mogelijk dwarsliggen van het ministerie bij de aanbesteding zijn er nog genoeg problemen die opgelost moeten worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *