Categorieën:
-
De buskaart van Maastricht
Even kort berichtje. Ik was afgelopen weekend in Maastricht. Daar rijdt Arriva de bussen, en heeft een behoorlijk goede stadsdienst op poten gezet. Voor de 24e stad van Nederland – al doet Maastricht aanzienlijk grootstedelijker aan dan dat – is dat prijzenswaardig. Bij een goed OV-netwerk hoort dan ook een netwerkkaart, alleen stelt die nogal…
-
Asielprotest
Met de verkiezingen die op komst zijn is er weer veel aandacht voor asiel. Wekelijks zijn er meerdere protesten tegen asielzoekerscentra, aangewoekerd door de campagnes van extreemrechtse partijen. Ik probeer me niet te veel met zulk negatief nieuws bezig te houden, maar als je werkt in het midden van de samenleving kan je er soms…
-
Nederlanderschap
Gisteren werd er onder het mom van een “vreedzame anti-immigratie demonstratie” een potje racistisch relschoppen gespeeld in Den Haag. Met hun NSB-vlaggen gingen leden van het fascistische Voorpost samen met voetbalhooligans protesteren tegen het immigratiebeleid van het meest rechtse kabinet ooit.
-
Veiligheid en femicide
De boodschap ‘Wij eisen de nacht op’ is de afgelopen weken veelal te zien op de (sociale) media en op straat. Een krachtig statement na het zoveelste droevige bericht over vrouwen die worden lastiggevallen, mishandeld, verkracht, of erger, door mannen die denken dat zij hen kunnen toe-eigenen.
-
Nazomeren
Het einde van de zomer doet nu echt zijn entree. De avond valt eerder, maar qua temperatuur is het nog heerlijk weer. Genoeg redenen om er lekker op uit te blijven gaan, vooral als er goed nieuws te melden is.
-
Deelauto, waar blijft de belofte?
Het aantal auto’s in Nederland blijft toenemen. Afgelopen week werd bekend dat er nu 10 miljoen wagens op de weg zijn. Met de schaarse ruimte en het weinige gebruik (wie rijdt er nu gemiddeld meer dan 2 uur per dag?) lijkt de deelauto de perfecte oplossing. Waarom zie je die dan nog steeds zo weinig?
-
Fietsparkeren voor de massa
Fietsen zit in de Nederlandse cultuur, en een plek waar je dat het best kan ervaren is bij grootschalige evenementen. Waar zulke massale volksverplaatsingen er in andere landen plaatsvinden middels het openbaar vervoer, nemen wij nuchtere Hollanders lekker de fiets. Deze week zak ik hoe dat op sommige plekken beter is georganiseerd dan op andere.
-
Nederland, fietsland?
De afgelopen twee weken ben ik met een goede vriend op fietsvakantie geweest. Daarbij maakten we gebruik van de langeafstandsfietspaden die door heel Europa verspreidt liggen, met uiteraard de hoogste dichtheid in onze Benelux. Onze route van om en nabij de 1000 kilometer leidde via de Rijn, Maas, Ourthe, Sauer en Moezel tot eindbestemming Koblenz.
-
Een Ondergrondse Tram in Utrecht, is dat nou wel nodig?
Utrecht wil de tramlijn begraven. Maar maak je geen zorgen, verdwijnen gaat de tramverbinding niet. De gemeente en provincie willen de tramlijn namelijk in een tunnel leggen. Deze nieuwe verbinding wordt de Merwedelijn genoemd, doordat deze parallel aan het Merwedekanaal en de Merwedekanaalzone komt te liggen. Maar er ligt toch al een tramlijn naar Nieuwegein…
-
Een kaart voor de Nederlandse Intercity’s
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het ontwerpen van een nieuwe kaart voor alle Intercity- en sneltreinen in Nederland. 2022 was het jaar waarin er weer extra intercity’s gingen rijden, met als grootste vernieuwing de extra tienminutentrein op het traject Arnhem-Schiphol-Rotterdam. Dit als echte stap om op de hoofdverbindingen meer capaciteit te bieden,…